Jojobaolja

 

Jag använder en ansiktsolja istället för en dag -och nattcreme. Varför betala för en massa vatten och konserveringsmedel när man kan få det bästa för huden i ett enkelt format. Kroppen tar upp det vi sätter på huden, så jag försöker vara lika noga där som jag är med den mat jag äter. Kan jag undvika konserveringsmedel, emulgeringsmedel och hormonimiterande ämnen så gör jag det.

Både torr och fet hy mår bra av en ansiktsolja, och trots att det kan kännas konstigt i början att ”olja in” ansiktet så blir det till slut det normala. Man tar några droppar som man värmer upp i handflatan, och sen masserar man in den på fuktig hud. Några droppar, inte en matsked.

Jag blandar min egen olja och utgår ifrån jojobaoljan som är mjukgörande och skyddande. Det är den olja som närmast liknar hudens egen olja. Den känns som om den hör hemma på huden, inget konstigt alls, tvärtom. Jag har det senaste året valt att lägga till två oljor för att få en serumeffekt, så genom en applicering får jag två effekter. Nyponrosolja valde jag för att den är antiinflammatorisk, stimulerar cellförnyelse och hjälper till med pigmentering och akneärr. Gurkörtsoljan innehåller upp till 25% GLA, och ökar cellernas syreupptagning, är läkande på sår och bölder och lindrar irriterad hud. Alla tre oljor är kallpressade och näringsrika. De senaste månaderna har jag även tillsatt tea treeolja som bland annat är antiinflammatorisk och bakteriedödande och bra mot akne och finnar, samt lavendelolja av samma orsak.

 

Kallpressade oljor

 

Jag blandar allt i en brun glasflask och ögonmåttar ca:

75% Jojoba
12% Nyponros
12% Gurkört
4-8 droppar var av Teatree och Lavendel

Sen skruvar jag på en pump som doserar smått och gott, och skakar om förstås.

En bra sajt med mycket information om ingredienser och recept samt diskussionsforum som jag ofta besöker är shenet. Jag har köpt mina oljor från kosmetikkompaniet, och dom är av märket crearome. Min flaska med 100 ml jojobaolja har räckt i snart 2 år, och min egen oljeblandning på 50 ml räcker ca 4-6 månader. Jag tycker det är kul att få lära mig om ingredienser och blanda efter eget behov, speciellt då det är så lätt gjort och enligt enkla principer. Men främst är jag glad att jag vet vad jag sätter på mig hud, att jag kan välja råvarorna själv och att jag inte betalar en massa för onödiga ämnen och marknadsföring.

Follow my blog with Bloglovin

Gör en egen ansiktsolja

Lämna en kommentar