Spalördag

20140712-164703-60423571.jpg

Den här veckan har jag tagit vara på överbliven fruktsallad, kiwisar, som är fulla av enzymer som typ äter död hud. Även ananas och papaya har liknande enzymer. Jag har mosat dom och använt moset som ansiktstvätt och peelingmask. Testa! 

Fruktjuicer är sjukt kraftfulla, det är både ett tips och en varning. Om det är en sur juice så blanda gärna i lite bikarbonat för att höja ph’t så att den inte irriterar huden. Det du har i kylskåpet och skafferiet kan vara minst lika effektivt för din hud som det du köper i butik, men gör lite research så du inte gör mer skada än nytta. Fördelen är att du kan anpassa efter din egen hud och egna behov, slipper konserveringsmedel samt att det är billigare.

Nu har vi äntligen köpt hem honung, så jag kan tvätta ansiktet med det. Jag packar minsta möjliga när jag åker till Lule, dels sånt jag helst inte pälsar ner, sen exempelvis honung och kokosolja som väger ner samt kletar och som likagärna kan finnas på plats.

Jag fyndade en liten burk med kaolinlera i ett skåp som jag måste ha lämnat här. Så ikväll blir det lermask med äcv och honung. Troligtvis även nagellack på tårna, för att piffa upp lite efter en dag på stranden.

Lämna en kommentar