Att vara arbetssökande är ett heltidsjobb

Att vara arbetssökande är ett heltidsjobb, det inte en vilande tillvaro. Jag har gått igenom ”sovmorgonsfasen” där jag njutit över att kunna sova och inte behöva skynda iväg. Den ersattes snabbt av ”jag-är-uselfasen” där jag kände mig lat och stilla men samtidigt trött då jag kämpade varje dag med att få till rutiner. Jag kom sakta över känslan av lathet då jag läst och lärt mig att man inte är lika produktiv utan rutiner på dagarna. Att definitionen av produktiv ändras. Att jag behöver min egen definition av produktiv – måste man ens vara det? Att vara till nytta känns mer positivt och inte lika prestationsstressande. Att vara ”nyttig” handlar inte bara om att göra, det ger mig något dessutom. Jag läste att det är naturligt med trötthet och ångest, och kände mig då mindre av båda, och kunde släppa min kamp med dom. Att acceptera livet som det är nu ger mig mer energi till att sikta framåt.

Jag bestämmer nu vilka förväntningar som är rimliga för mig just nu. Jag får ha sega dagar utan att gå under av skuld. Jag får använda tiden till roliga saker. Jag måste göra sånt som inspirerar mig, för hur ska jag annars få energi, växa, våga? Jag söker jobb men jag investerar även min tid i mig och mina passioner, vilket jag tror kommer öppna mer dörrar och rätt dörrar för mig. Troligtvis inte idag, men kanske imorgon och nästa år, för jag vill även ha framtiden och ”sen” välplöjd och väntande med möjligheter.

Jag peppar mig själv, hittar allt som finns för att påminna mig om att jag kan en sjukt massa saker, just det, hallå såklart! Det hjälper mig att ta för mig, och det hjälper mig att stå stadigt när skiten når fläkten. För vill man äta så måste man ta hjälp, och det har sitt pris ibland.

Man har skyldigheter som arbetslös och det gäller att lära sig dom fort, samt att inte känna sig dum när man missat nåt, för det är alltid nåt man missat och någon som slår en på huvudet då. Det känns ungefär som att gå en kurs där man aldrig får veta när proven kommer och vips så blev man underkänd, en fantastisk kurs som aldrig tar slut utan som börjar om varje månad. Repeat. Skicka in det ena, rapportera det andra, ”du måste bredda din sökning” och andra goda tips. Tips som ibland kan kännas som ”du gör inte nog” ”om du bara gjorde lite till så får du jobb” men det finns inga garantier och du gör nog för idag och imorgon har nya möjligheter. Var nöjd och fortsätt fortsätta.

Du släpper in folk i ditt liv att tycka och tänka (och hota). Då är det viktigt att hålla fast vid din vision. För trots att det är viktigt att kunna systemet (annars kostar det pengar) så passar ingen perfekt in. Det funkar inte att slussas vidare in i vilket jobb som helst, det är ingen lösning, kan tvärtom skapa mer problem. Och jag är förövrigt inget problem som behöver en lösning. Dessutom kan lite väntetid sänka den kräsnes krav och höja motivationen hos de flesta. En motiverad männniska hittar mer möjligheter och är mer attraktiv att anställa. Jag försöker hitta balansen mellan att göra det jag måste, för det måste jag, utan att göra våld mig själv. Man får spänna musklerna och stå emot lite, stå upp för sig själv. Jag vill hitta ett jobb som jag kan ha länge, som utvecklar mig, inte bryter ner mig.

Att vara arbetslös är att vara sårbar. Jag gör det jag kan, och oftast räcker det. Men nu har jag upptäckt en miss min arbetsförmedlare gjort, hen som är på semester nu med inga bekymmer i världen, hen som intygade att det inte var något fel och att jag gjort väsen i onödan, men som VAR något som hen missat att göra och som kan komma att kosta mig en månads inkomst. Nu kommer bubblet i magen, ilskan och maktlösheten.

Jag har ringt och ringt och pratat och visat och bevisat och nu verkar del 1 av problemet löst. Del 2 får jag vänta på och hoppas. Men nu börjar nästa steg, nämligen att anmäla felet. Dels för att det blev fel. Ska det registreras och göras statistik på alla jobb som folk söker och får, så ska även fel på vägen noteras. Men det ska även anmälas för att ”jag gjorde väsen över ingenting och orsakade extra arbetet i onödan” – eller kanske INTE, det var någon annan som INTE gjorde det hen skulle men som intygade att det var gjort, och slängde med en förolämpning som bonus. Det är INTE jag som ska skämmas, och det är INTE jag som kommer ta det liggandes ner.

Inget är gratis som arbetslös, inget!

Jag tänker inte ta emot skit, jag respekterar mig själv och tolererar inget mindre av andra. To be continued…

Kommentera

