Att våga det man vill

Att våga det man vill börjar med att man vet vad man vill. Det låter enklare än vad det är. Jag kan veta vad jag vill äta just nu, om jag vill cykla till affären eller inte, ska jag tvätta håret nu eller ikväll osv. Men för att veta vad man vill måste man våga lyssna på sina drömmar och mål. Att våga göra något läskigt, att våga vara sårbar, satsa på något annorlunda, tror jag inte för min del handlar om andra människor och deras tyckande, även om det har sin del.

Det första jag måste våga är att erkänna för mig själv vad jag vill, att våga måla upp bilden, att sträcka mig mot det och längta, kanske misströsta en stund, men sen bestämma mig – jag vill. Andra människor kan tycka och tänka och kritisera, likaväl som dom kan berömma och uppmuntra, men det viktigaste är vad jag själv bestämmer.

Våga drömma drömmen. Våga mista den en stund.

När jag kan erkänna för mig själv vad jag verkligen vill, det är då som jag är modigast. Resten är bara en del av vägen jag går.

Jag är många saker. Dotter, syster, vän. Konstnär, designer, poet. Jag jobbar med tankar, med händer, med hela min kropp. Allt runt omkring mig är material som kan formas och omformas.

Det senaste två åren har jag jobbat med att våga drömma igen. Våga vilja en massa saker, våga välja, välja ALLT. Nu är det är dags att göra. Vilket jag ser fram emot. Och visa, vilket gör mig otålig, då jag vill ha allt färdigt NU. Men det är en del av processen, att sakta växer det fram, det som redan lever i mitt huvud, sakta får det födas ut i verkligheten.

Kommentera

